SMARTbulk: de digitalisering van bulkwagens

Hoe Prometheus een rol speelde bij de digitalisering van het proces rondom het laden en lossen.

Blog

Neem data-driven beslissingen met<br />
E-Analytics

Welgro in Groenlo fabriceert al meer dan 60 jaar bulkwagens voor veevoeders, meelproducten, granulaten, granen en poedervormige stoffen. Het productieproces hebben zij geheel in eigen hand. De afgelopen jaren heeft Welgro gewerkt aan de digitalisering van de bulkwagens. In samenwerking met Prometheus is inmiddels ook het gehele proces rondom het laden en lossen gedigitaliseerd. Wij vroegen Rudi Roth, Manager Technical Centre bij Welgro, naar de ontwikkeling van SMARTbulk en de samenwerking met Prometheus.

SMARTbulk-mobile-Prometheus2-1

Terugdringen van foutlossingen

Rudi: “Bulkwagens waren lange tijd complex in bediening. Chauffeurs moesten naast het rijden van de bulkwagen ook de machine in goede orde kunnen bedienen. Iets waar kennis, kunde en ervaring bij komt kijken. Door verschillende factoren, zoals vergrijzing, werd het steeds lastiger om bekwame chauffeurs te vinden.” Hierdoor werd er ook steeds meer fout gelost gaat Rudi verder: “We zeggen wel eens: verkeerde boer, verkeerde voer, verkeerde silo. Het terugdringen van foutlossingen is een belangrijke pijler geweest bij de ontwikkeling van SMARTbulk.”

Optimale losinstellingen

Een andere belangrijke pijler was het streven naar optimale losinstellingen, vertelt Rudi: “Chauffeurs werken geheel zelfstandig en hebben daardoor een eigen manier van werken ontwikkeld, echter is deze werkwijze vaak niet het meest efficiënt. Dit betekent dat de ene chauffeur langer over het lossen doet en daardoor veel meer diesel verbruikt dan andere chauffeurs. Met het oog op tijds- en kostenbesparing en CO2-reductie wil je dit natuurlijk voorkomen. Doordat SMARTbulk de losinstellingen logt en slim benchmarkt, zijn de meest optimale instellingen van de snelste chauffeur beschikbaar voor zijn collega’s, waardoor ook zij efficiënter kunnen lossen.”

Digitalisering

Het digitaliseren en vereenvoudigen van het los-proces was de derde pijler voor de ontwikkeling van SMARTbulk. Rudi vertelt: “We wilde de interface een stuk gemakkelijker maken. Wanneer een chauffeur de bedieningskast voor de eerste keer open doet en het systeem aanzet, moet gelijk duidelijk zijn welke acties uitgevoerd moeten worden. We hebben hiervoor een touchscreen toegevoegd en alles wordt nu elektronisch aangestuurd. Eerder moest de chauffeur nog handmatig hendels overhalen, nu is alles gedigitaliseerd.”

Samenwerking met Prometheus

Vervolgens is Welgro met SMARTbulk fase 2 ingegaan, gaat Rudi verder: “De interface van de bulkwagen is in fase 1 gedigitaliseerd, maar de chauffeurs kregen vervolgens hun ritplanning nog wel op papier. Zo blijft de kans op fouten nog steeds aanwezig. Daarnaast konden chauffeurs hierdoor ook niet van elkaar leren hoe het lossen sneller of efficiënter kan. Om processen, diensten en losinstellingen te kunnen optimaliseren moest ook hier een digitaliseringsslag worden gemaakt.” De verbinding met een cloudapplicatie was hierbij voor Welgro essentieel.

“Hier kwam Prometheus in beeld” zegt Rudi. “Nadat we onze wensen en behoeften besproken hebben, zijn we samen met Prometheus een projectgroep gestart. Dit werkte super. Onze ontwikkelaars gingen in gesprek met de ontwikkelaars van Prometheus. Daarnaast heeft Prometheus meegekeken bij het laden en lossen, om zo meer gevoel bij het proces te krijgen. Samen zijn we gaan kijken hoe onze ideeën mogelijk gemaakt konden worden. Toen dit allemaal duidelijk was, zijn we begonnen met de daadwerkelijke ontwikkeling.”

Wat is er ontwikkeld?

Welgro heeft samen met Prometheus gewerkt aan de ontwikkeling van een mobiele app en een thuisbasisomgeving. In de mobiele app kan de chauffeur onder andere informatie over de klant, het laden en het lossen raadplegen. Deze informatie wordt op kantoor door de planner in de thuisbasis ingevoerd. Ook is het via een directe OTM5 koppeling met het Transport Management Systeem van de klant mogelijk om via de thuisbasis de ritinformatie geautomatiseerd te versturen aan de mobiele oplossing. Rudi: “We vonden het belangrijk dat de applicaties door de gebruiker niet als ballast gezien worden. Het vragenpad moest logisch en simpel zijn en daarbij niet te weinig of juist te veel informatie bevatten. In fases hebben we meer functionaliteit, zoals siloherkenning en andere talen toegevoegd.” Rudi vertelt tevreden te zijn over de samenwerking met Prometheus: “Het is uiteindelijk een heel mooi product geworden, dat heel goed aansluit op de praktijk.

Benieuwd naar onze oplossingen?

We vertellen u graag meer over de (maatwerk) mogelijkheden.
Neem gerust contact op met onze accountmanagers via sales@prometheus.nl.

Til uw logistieke operatie naar een hoger plan