Voorloper in data-analyse dankzij BI-dashboard

Meekijken bij GP Groot

Big data is hot. Maar data zó inzetten dat het je ook daadwerkelijk in staat stelt om gericht bij te sturen en doelstellingen te behalen blijft voor veel organisaties een hele opgave. GP Groot inzameling en recycling beheerst die kunst wél en is daardoor een voorloper binnen in de markt.

Eén van de succesfactoren achter de aanpak door GP Groot is de heldere vertaling van hun KPI’s. Deze hebben betrekking op onder andere de bezettingsgraad van de voertuigen, de rijstijl van chauffeurs en routedichtheid. Dennis Meijers, Operationeel Manager inzameling: “We weten wat er qua productiviteit minimaal nodig is om op break-even uit te komen. Aan de hand daarvan bepalen we vervolgens wat de kosten per lediging maximaal mogen zijn en hoeveel marge we hebben als het gaat om bijvoorbeeld brandstofverbruik, schades en uitloop in planning. Kortom: aan welke knoppen kunnen we draaien om de winstgevendheid te beïnvloeden?”

Gp_groot_data
bi_dashboard

Commerciële databehoefte

John Hensen, operationeel directeur Prometheus Informatics: “Bij door de overheid gedomineerde bedrijven wordt met budgetten gewerkt, waardoor de focus vooral ligt op een zo hoog mogelijke klanttevredenheid binnen dat budget. Bij GP Groot staat niet alleen klanttevredenheid voorop, maar is ook van belang wat er onderaan de spreekwoordelijke streep overblijft. Hoe betaalt een investering zich bijvoorbeeld terug? Dat geeft een heel andere dynamiek. Aan de hand van hun specifieke databehoeften zetten we een mix in van softwareoplossingen door Prometheus Informatics, waarmee ze de gewenste data kunnen verzamelen en verwerken.”

Van data naar context

Dennis vult aan: “Voor ons is het van groot belang dat de verzamelde data omgezet wordt naar concrete inzichten waar we echt iets mee kunnen. Dankzij de koppeling tussen verschillende systemen zien we niet alleen resultaten, maar kunnen we het ook in de juiste context plaatsen. Door het aantal gereden schades aan de gemeten rijstijl te koppelen, bijvoorbeeld. Dat geeft een interessant beeld van hoe onze chauffeurs presteren.”

Eén druk op de knop

“Met onze BI-dashboards krijgen we met een simpele druk op de knop alle relevante informatie gepresenteerd”, gaat Dennis verder. “Deze informatie is aangepast naar afdelingen die er operationeel, tactisch en strategisch gebruik van maken. Tijdens evaluaties worden de rapportages vaak als leidraad gebruikt.”

bi_dashboard_overleg

Tijdsbesparend en minder foutgevoelig

Nogal een verschil met de vroegere werkwijze, zo licht Dennis toe: “Toen moesten we zelf in Excel bijhouden in hoeverre we op schema lagen met de doelstellingen. Nu hoeven we vrijwel niets meer handmatig in te voeren. De focus is verschoven van gegevens invoeren naar gegevens controleren. Daardoor is het ook veel minder foutgevoelig. Het neerzetten ervan kostte was een investering, maar dat is het waard. Nu is er de wens om nog het één en ander te optimaliseren, maar dat zijn geen aangrijpende zaken.”

Bijhouden van kennis en kunde

Maandelijks bezoekt een consultant van Prometheus GP Groot tijdens een zogenaamde ‘consultancy dag’. John: “Dan bespreken we de behoeften en mogelijkheden om meer informatie uit de grote bak met data te genereren. De kunst is om het juist zo eenvoudig mogelijk te houden en alleen de informatie te presenteren die écht relevant is voor de doelgroep. Prometheus helpt GP Groot de business te sturen en wij gebruiken hun methodes en inzichten weer om onze softwareoplossingen te optimaliseren. Een mooi partnership waar we als beide partijen van profiteren.”

 

Meer weten over onze samenwerking en de softwareoplossingen door Prometheus waar GP Groot gebruik van maakt? Klik hier voor de klantcase.