headerbeeld_klantcase_lammertyn

Routeoptimalisatie

Klantcase Lammertyn

Geen onhandige routekaarten of allerlei verschillende tools om de route te bepalen. Maar eenmalig inloggen en de route-instructies opvolgen. De chauffeur ziet precies waar hij moet zijn en wat de regelgeving voor het gebied is. Dus die ene tussenstop bij de school ligt niet op de route als deze nét uitgaat. De chauffeur blij dat hij snel de weg op kan, de klanten van Lammertyn ook blij met de geleverde service!

Lammertyn en Prometheus

Twee jaar geleden zocht Koen Lammertyn, directeur van Lammertyn.net, een oplossing voor de routebegeleiding van hun chauffeurs. Via internet stuitte hij op Prometheus en in korte tijd kwam er een samenwerking tot stand en werd de navigatie oplossing geïmplementeerd. Eind vorige jaar was de planning aan de beurt. Binnen enkele weken werd de Dispatch module operationeel binnen Lammertyn.

Lammertyn.net maakt gebruik van meerdere softwareoplossingen van Prometheus. Naast Dispatch voor de planningsmodule gebruiken zij ook de Urenregistratie- en verwerking. Alle software van Prometheus is los van elkaar te gebruiken, maar een combinatie versterkt het inzicht in de logistieke operatie. Ze hanteren nu één systeem waarmee zij de opdrachten, personeel, voertuigen, routes en meer kunnen inzien.

Wat betekent de samenwerking voor Lammertyn?

Case Lammertyn
icon_vink_blauw

Eén overzichtelijk systeem: met daarin de opdrachten, het personeel, de voertuigen, de routes en meer.

icon_vink_blauw

Service aan eigen klanten: klanten van Lammertyn krijgen altijd exact dezelfde service, ongeacht de bestuurder.

icon_vink_blauw

Tijdswinst: inwerken van een chauffeur op de route is niet meer nodig.

Kwaliteit staat voorop

Naast huis-aan-huis ophaling bedient Lammertyn.net ook de publieke en zakelijke sector met rolcontainers en (semi-)ondergrondse containers. Een prijsvechter willen ze niet zijn, de belangrijkste kernwaarde is kwaliteit. Dat komt onder andere tot uiting in de service die zij bieden aan hun klanten. Met de Guided software is het mogelijk de service te handhaven, ook wanneer er nieuwe of tijdelijke chauffeurs ingeschakeld worden.

Hobbels op de weg

De chauffeurs van Lammertyn.net werkten met fysieke kaarten, daarop stonden onder andere met pijltjes de afhaalpunten aangegeven. Deze kaarten waren op een gegeven moment niet meer verkrijgbaar, terwijl ze verouderden en minder goed leesbaar werden door het vele gebruik.

Koen: “Als er bij ziekte of vakantie een vervangende chauffeur werd ingeschakeld, was dat spannend. Deze chauffeur was niet op de hoogte van regelgeving in de regio. Je wilt een service leveren aan je klanten, en met het oude systeem was daar geen sprake meer van.”

Voor veel transport- en afvalbedrijven is een verouderde werkwijze een grote belemmering. Omdat er bijvoorbeeld een ervaren chauffeur moet meerijden, er verkeerde routes worden gereden of omdat er containers vergeten worden. Het zorgt voor onnodig hoge kosten, meer uitstoot en overlast. En dat is precies waar de software van Prometheus uitkomst biedt.

Case Lammertyn

“Verandert er iets in de planning of vindt er opeens verkeershinder plaats op de route? Dan krijgt de chauffeur dit meteen te zien middels meldingen direct op de boordcomputer.”

De inwerktijd gehalveerd

De software maakt dat Lammertyn.net hun kwaliteit kan staven, naar de klanten toe en naar de chauffeurs. De route en ophaalpunten zijn helder voor elke willekeurige chauffeur die achter het stuur zit. Wat het gemakkelijker maakt om andere chauffeurs in te schakelen. En verandert er iets in de planning of vindt er opeens verkeershinder plaats op de route? Dan krijgt de chauffeur dit meteen te zien middels meldingen direct op de boordcomputer.
De planningsmodule zorgt voor een optimale planning, van opdrachten, personeel en voertuigen. Het houdt rekening met de beschikbare uren van de chauffeurs, bespaart kosten en tijd. Met als bijkomend voordeel een verminderde uitstoot van CO2.

Oorspronkelijk begon Koen Lammertyn met de Dispatch toepassing. Koen: “Bij het openen van de software zag ik meer functionaliteiten van het platform van Prometheus!” Door de combinatie van de verschillende oplossingen verkrijgt hij nu naadloos inzicht in de logistieke operatie. En met de toevoeging van de urenregistratie is Lammertyn.net daar nu een eind mee op weg. Koen: “Voor de toekomst zie ik nog veel meer kansen.”

Over Lammertyn

In 1961 begon de vader van Koen Lammertyn met paard en wagen in de afvaldienst. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een groot familiebedrijf in de regio Oost-Vlaanderen en onderdeel van Ortessa. Huis-aan-huis afvalverzameling is de grootste tak van sport, en de voornaamste reden van de zoektocht naar ondersteuning voor routebegeleiding.

Wilt u ook opdrachten en routes sneller en makkelijker aan elkaar koppelen?

Neem contact op met Megan Don megan.don@prometheus.nl
06 1561 1527
0318 509 040 – Ext. 033