headerbeeld_klantcase_van_Kaathoven

Digitale transformatie in afvalmanagement

Klantcase Van Kaathoven

Negentig auto’s, waarvan veertig voor huishoudelijke én vijftig voor commerciële inzameling, en tweehonderdduizend aansluitingen in Oost-Brabant en Limburg: Van Kaathoven, onderdeel van de Ortessa Groep, is een belangrijke speler in het inzamelen van afval. Om dat in goede banen te leiden, zijn ze afhankelijk van een goed doordacht logistiek proces. En uiteraard van planners, chauffeurs en ICT. Voor dat laatste werken ze nu bijna een jaar met de Guided navigation software van Prometheus. En dat bevalt goed. Wij spraken met Frank Salens, manager ICT en Rick van der Heijden, manager logistiek, beiden werkzaam bij Van Kaathoven.

Van Kaathoven en Prometheus

“Van Kaathoven is onderdeel van de Ortessa Groep. Een groep van afvalbedrijven met ieder een eigen specialisme, maar met één gezamenlijke missie; open zijn over afval. Lammertyn.net uit België behoort ook tot onze groep en werkte al langer naar tevredenheid met software van Prometheus. Toen wij een grote tender binnenhaalden voor afvalinzameling werd de behoefte aan controle over de planning steeds groter. We wilden namelijk niet alles op papier blijven doen en transparanter werken. Zodoende zijn we een selectietraject gestart waar Prometheus onderdeel van was,” vertelt Frank.

Wat betekent de samenwerking voor Van Kaathoven?

Case Kaathoven
icon_vink_blauw

Inzicht in logistieke operatie: de planner heeft inzicht in de voertuigen, de tijden waarop geleegd wordt en de routes.

icon_vink_blauw

Gebruikersgemak: voor zowel planner als chauffeur die bijvoorbeeld routes nog niet kennen.

icon_vink_blauw

Stabiele en betrouwbare software: in 2022 was de uptime gemiddeld 99,95%.

“De belangrijkste reden dat we voor Prometheus kozen was het gebruikersgemak van de software. De planner heeft inzicht in de voertuigen, de tijden waarop geleegd wordt en de routes. De chauffeur heeft vooral voordeel van het guided navigation systeem. Voorheen was het vaak zo dat enkele chauffeurs routes goed kenden en anderen met landkaarten moesten rondrijden. Dat was niet handig. Vooral niet als je een nieuwe chauffeur hebt of wanneer een vaste chauffeur op een bepaalde route ziek is of verlof heeft. Tijdens de start van de nieuwe tender zijn we direct gestart met Guided navigation. Daarmee lukte het ons om 29 verschillende chauffeurs te laten rijden op 11 tablets. We zijn nog nooit zo flexibel geweest,” vervolgt Rick.

Waar helpt Prometheus jullie vandaag de dag bij?

“We hebben real-time inzicht in hoe de dag verloopt,” vertelt Rick. “Bovendien kan iedere chauffeur met de guided navigation op routes ingezet worden,” vult Frank aan. Hij vervolgt: “We zijn met deze software niet langer afhankelijk van routekennis die in het hoofd van huidige chauffeurs zitten. We kunnen deze kennis digitaliseren en voor ons laten werken. Bovendien heeft de software ook voordelen voor ons klant contact centrum. Zo weten zij bijvoorbeeld met behulp van data hoe laat een bepaalde container is geleegd. Dat scheelt telefoontjes over en weer naar de chauffeur. Zo zijn we efficiënter in communicatie.”

Hoe verliep de implementatie van de software?

“Dat was wel een flinke klus,” vertelt Rick. “Het kost veel tijd om alle routes erin op te nemen en te bewerken. De dagelijkse opvolging was ook nog aardig wat werk. We kregen een uitleg van Prometheus en daarna konden we zelf meters gaan maken. Dat was ook alleen maar goed, want daardoor leerden we het systeem goed kennen en zijn we nu in staat om routes makkelijk te onderhouden.” Frank vervolgt: “Inmiddels hebben we onze weg gevonden en maken we chauffeurs wegwijs met de software door een proefrondje met ze te maken om zo de functies te leren kennen. Over het algemeen wordt er erg positief op gereageerd.”

“We hebben real-time inzicht in hoe de dag verloopt,” vertelt Rick. “Bovendien kan iedere chauffeur met de guided navigation op routes ingezet worden.”

Hoe ervaren jullie de service vanuit Prometheus?

Frank: “Je werkt dagelijks met dit systeem dus dat maakt je ook afhankelijk van hen. Gelukkig heeft Prometheus een goede inrichting van de helpdesk. Ze reageren snel, pakken meldingen snel op en proberen een oplossing te vinden. Je merkt echt dat ze er veel van af weten.” Rick vervolgt: “Je bent van veel factoren en partijen afhankelijk. Naast Prometheus, ook van de leverancier van de SIM-kaart en het beschikbare GPS-signaal. Tot nu toe verloopt het allemaal heel stabiel. En ook op accountmanagementniveau is alles goed geregeld.”

Wat zijn jullie verwachtingen voor de toekomst?

“We zijn 1 januari gestart met de samenwerking met toen nog elf tablets. Dat zijn er inmiddels vijfendertig geworden,” vertelt Rick. “Onze ambitie is om door te gaan met guided navigation. Ook bij een nieuwe aanbesteding zullen we hier opnieuw voor kiezen. Ondertussen zijn we ons als bedrijf aan het oriënteren op het combineren van services van leveranciers. Wellicht dat we in de toekomst dan ook de samenwerking verder kunnen uitbreiden.”

Over Van Kaathoven

Van Kaathoven is een afvalspecialist met meerdere vestigingen in Brabant en Limburg. Samen met hun klanten willen ze een bijdrage leveren aan de versnelling naar een circulaire economie, waarin afvalstoffen telkens opnieuw worden ingezet als herbruikbare grondstoffen

Wilt u weten welke softwareoplossingen uw logistieke organisatie naar een hoger niveau brengen?

Neem contact op met Megan Don megan.don@prometheus.nl
06 1561 1527
0318 509 040 – Ext. 033